Onsdag aften fik jeg sommerferiebesøg af min gode, gamle veninde Susanne fra Ålborg.

ONSDAG – ankomst og aftentur til havn og strand.

Toget ankommer med Susanne - eller Susanne ankommer med toget.

Toget ankommer med Susanne – eller Susanne ankommer med toget.

Aftensmaden var kartofler med selleribøffer, brun sovs og syltede rødbeder. Der skulle også have været grønne ærter, men jeg fik desværre et logistisk grydeproblem, som vi løste ved at springe ærterne over. Alle opskrifter kan findes ved at klikke på “Opskrifter” ude i sidemenuen.

Efter maden gik vi en tur ned på havnen, hvor vi mødte denne svanefamilie.

Susanne bliver nødt til at holde på håret, fordi det blæser en halv pelikan nede på stranden.

Vi havde håbet på en aftendukkert, men det blæste desværre for meget. Der var ingen af os, som havde lyst til at dyppe tæerne.

Susanne fik min dobbeltseng og så sov jeg selv i stuen. Man kan ikke sove på min sofa – man ligger elendigt. Men hvis man tager alle hynderne og ligger dem på gulvet, så ligger man lige så godt som i dobbeltsengen. Jeg har virkelig sovet fuldstændig fantastisk disse dage.

TORSDAG – tur til Nivågård og Tivoli.

Efter en hurtig morgenmad med knuste hørfrø, havregryn og sojamælk, besluttede vi at gå en tur.

Efter en hurtig morgenmad med knuste hørfrø, havregryn og sojamælk, besluttede vi at gå en tur til Nivågård.

Det er nogle uger siden at de store rhododrendronbuske blomstrede og haven er ikke så flot som dengang. Men vi fik en god og hyggelig gåtur.

Det er nogle uger siden at de store rhododrendronbuske blomstrede og haven ved Nivågård er ikke så flot som dengang. Men vi fik en god og hyggelig gåtur.

Om aftenen tog vi i Tivoli, hvor vi kom forbi Pantomineteatret, netop som aftenens forestilling begyndte.

Vi så kun en lille smule af pantomineforestillingen, før vi fortsatte til Tivolis koncertsal, hvor der var koncert med den tyske pianist Marie-Luise Bodendorff - anmeldelse følger i nærmeste fremtid.

Vi så kun en lille smule af pantomineforestillingen, før vi fortsatte til Tivolis koncertsal, hvor der var koncert med den tyske pianist Marie-Luise Bodendorff – anmeldelse følger i nærmeste fremtid.

Jeg havde lavet en suppe, som vi skulle have haft efter koncerten. Den stod i køleskabet og skulle bare varmes; men vi havde spist så meget, at ingen af os kunne spise mere. Derfor nøjedes vi med at spise et par store stykker jordbærtærte.

Jeg havde lavet en suppe, som vi skulle have haft efter koncerten. Den stod i køleskabet og skulle bare varmes; men vi havde spist så meget tidligere på dagen, at ingen af os kunne spise mere. Derfor nøjedes vi med at spise et par store stykker jordbærtærte.

FREDAG – tur til Helsingør og Kronborg slot.

Efter en omgang hurtig morgenmad tog vi toget til Helsingør, som  har verdens flotteste banegård. Det er helt utroligt, at en banegård kan se sådan ud. Jeg bliver lige overvældet hver eneste gang jeg ser den.

Efter en omgang hurtig morgenmad tog vi toget til Helsingør, som har verdens flotteste banegård. Det er helt utroligt, at en banegård kan se sådan ud. Jeg bliver lige overvældet hver eneste gang jeg ser den.

Det første vi så i Helsingør, var Michael Elmgreen og Ingar Dragsteds skulptur "HAN". Jeg har selvfølgelig hørt om den og jeg har set billeder af den - jeg tror ikke, at jeg hverken har været for eller imod. Men nu har jeg set den i virkeligheden og den er sindsyg flot. Jeg er så vild med den, at der kommer et helt indlæg om skulpturen en af de nærmeste dage.

Det første vi så i Helsingør, var Michael Elmgreen og Ingar Dragsteds skulptur “HAN”. Jeg har selvfølgelig hørt om den og jeg har set billeder af den – jeg tror ikke, at jeg hverken har været for eller imod. Men nu har jeg set den i virkeligheden og den er sindsyg flot. Jeg er så vild med den, at der kommer et helt indlæg om skulpturen en af de nærmeste dage.

Kulturværftet i Helsingør har en udstilling om Ole Lund Kirkegaard; i den anledning viste Susanne lige hvor stor og stærk hun er.  Bemærk lige hvor behåret hun også er blevet, hehehe.....

Kulturværftet i Helsingør har en udstilling om Ole Lund Kirkegaard; i den anledning viste Susanne lige hvor stor og stærk hun er. Bemærk lige hvor behåret hun også er blevet, hehehe…..

Derefter gik vi en tur rundt om Kronborg slot - en dejlig tur som jeg elsker. Vi var ikke inde på selve slottet. For det første har vi begge været der før. For det andet, så var vi enige om, at det ikke skulle være en kulturferie - det skulle bare være hygge og afslapning. Og det blev det.....

Derefter gik vi en tur rundt om Kronborg slot – en dejlig tur som jeg elsker. Vi var ikke inde på selve slottet. For det første har vi begge været der før. For det andet, så var vi enige om, at det ikke skulle være en kulturferie – det skulle bare være hygge og afslapning. Og det blev det…..

Endnu et billeder fra Kronborg slot

Der flages ved Kronborg slot - man kan blive helt glad, når man ser vores smukke flag mod sådan en blå sommerhimmel.

Der flages ved Kronborg slot – man kan blive helt glad, når man ser vores smukke flag mod sådan en blå sommerhimmel.

På Helsingør havn så vi også Rudolph Tegners monumentale skulptur "Herakles og Hydraen" - efter min mening et kunstnerens flotteste værker. I Helsingør har den i mange år haft øgenavnet "Den lille mands kamp mod skattevæsenet".

På Helsingør havn så vi også Rudolph Tegners monumentale skulptur “Herakles og Hydraen” – efter min mening et af kunstnerens flotteste værker. I Helsingør har den i mange år haft øgenavnet “Den lille mands kamp mod skattevæsenet”.

Helsingør pigegarde travede rundt i byens gader og spillede; det var med til at skabe en  helt fantastisk dejlig sommerstemning i den gamle by.

Helsingør pigegarde travede rundt i byens gader og spillede; det var med til at skabe en helt fantastisk dejlig sommerstemning i den gamle by.

Jeg har ikke noget særlig lidenskabeligt forhold til Shakespeare - heller ikke til Hamlet. Men han får altid et stort kram når jeg møder ham - det har han brug for. Fredag var Hamlet så heldig, at han fik en krammer af både mig og Susanne.

Jeg har ikke noget særlig lidenskabeligt forhold til Shakespeare – heller ikke til Hamlet. Men han får altid et stort kram når jeg møder ham – det har han brug for. Fredag var Hamlet så heldig, at han fik en krammer af både mig og Susanne.

Da vi kom hjem var vi alt for trætte til at lave mad. Og vi var egentlig heller ikke særlig sultne. Derfor nøjedes vi med at varme linsesuppe og bagefter fik vi tofuis fra Lovice med jordbær.

LØRDAG – strandtur med badning og afslutning.

Vejret har været lidt middelmådigt – der har været en del sol, men på grund af både havgus, lette skyer og milde briser fra Øresund, så har det ikke ligefrem været strandvejr. Til gengæld har det jo været fuldstændig perfekt til vores ture både i Tivoli og til Helsingør.

Lørdag var det så sidste chance for en badetur. Vi snakkede lidt om situationen, for det var ikke så varmt, at der var nogen af os som ligefrem havde lyst til at springe i vandet. Vi blev dog enige om at tage badetøjet på og gå en tur til stranden; om ikke andet, så fik vi jo en god gåtur. Da vi kom ned til stranden fik jeg lokket Susanne med ud at soppe. Stille og roligt kom vi længere og længere ud. Jeg må desværre indrømme, at det var hende som første kastede sig i vandet…. Det er en fantastisk strand og vi plaskede rundt….. Da vi første var kommet ud i vandet, så var det faktisk rigtig varmt. Samtidig var der færre og færre skyer på himlen, så det blev også varmere og varmere.

Det var en perfekt afslutning på en superhyggelig ferie – altså bortset fra at jeg blev angrebet af en brandmand. Avvvvvvv…… det er mange, mange år siden jeg har prøvet det og jeg kunne slet ikke huske, hvor ondt det gjorde. Heldigvis gik det meste over i løbet af 2-3 timer.

Efter strandturen fik vi kikærtegryde og desserten var tofuline is med vanille.

Susanne rejser atter mod København, hvor hun skulle skifte tog mod Jylland.

Misserne har også nydt at have besøg, men nu er de også trætte.....

Misserne har også nydt at have besøg, men nu er de også trætte…..

Det var super, superhyggeligt, at have besøg af Susanne. Vi har snakket, vi har grinet og vi har haft det rigtig sjovt. Vi har set og oplevet en masse – men jeg synes det bedste var vores badetur. Vi plaskede rundt som et par små(store) fisk…..🙂

De sidste 2-3 dage har der hverken været tv eller internetforbindelse, hvor jeg bor. Men så har vi set en masse af mine yndlingsfilm i stedet for; vi har set “Ingen er fuldkommen” med Marilyn Monroe, “Legend” med Tom Cruise og min absolutte yndlingsfilm “Slaves of New York“. Og så har vi set en masse afsnit af “Langt fra Las Vegas”.

Det eneste som ærgrer mig, er alt det mad som jeg har i køleskabet. Fx er der kold kartoffelsalat og linsedeller som vi slet ikke har smagt på, fordi vi bare ikke har kunnet spise mere. Øv, øv, øv……..

Nu skal der ryddes op og gøres rent… selv om Susanne rejste hjem igår, så har jeg stadig en kæmpestor opvask. Hvad har jeg lavet siden hun rejste? Jeg har sovet! Da jeg havde fulgt Susanne til stationen, så kom jeg hjem og lavede the. Jeg nåede at drikke en kop, før jeg faldt i søvn i min lænestol og så vågnede jeg først sent om aftenen. Og i nat har jeg næsten sovet 12 timer. Det er hårdt at have gæster, ja, det er dét. Men jeg har virkelig hygget mig og vi har det supersjovt. :)