Søndag eftermiddag var jeg til koncert i Tivolis Koncertsal, hvor Copenhagen String Quartet spillede fire strygekvartetter af Beethoven. Det første værk var romantisk, sentimentalt og følsomt. Tonerne dansede let og muntert i luften. I tredje sats nåede musikken et klimaks, hvor tonerne hvirvlede afsted som snefnug, der kom vrimlende over et sneklædt vinterlandskab. Det var smuk musik og det var stærkt spillet!

Langsomt blev musikken mere intens, dramatisk, nervepirrende og voldsom.

Ludvig van Beethoven(1770-1827).

Ludvig van Beethoven(1770-1827).

Koncertens anden del begyndte med et rasende tempo – man blev helt forskrækket! Derefter faldt musikken til en slags blid og kælen flirt. Det er næsten som om, at musikken – eller Beethoven – flirter med publikum. Flere gange svinger musikken fra den ene yderlighed til den anden. Ham der Beethoven havde vist nok ry for at være en temmelig krakilsk herre. Men jeg får nogen gange den tanke, at han måske også havde en temmelig god og underfundig humor.

I anden satsen blev musikken seriøs, alvorlig, eftertænksom og reflekterende. I begyndelsen af tredje satsen var musikken langsomt og dvælende. Alle tonerne er tunge og uendeligt langtrukne … og så ender hele værket i et svimlende, beruset og eksalteret klimaks.

Total magi

I begyndelsen af det fjerde og sidste værk – som var Beethovens strygekvartet i a-mol, op. 132 – var musikken både mørk og dyster, tragisk og foruroligende. Men selvfølgelig også utrolig smukt. Det var næsten som om, at melodien sprang fra det ene instrument til det andet.

Hans Christian Lumbye(1810-1874) var den første dirigent for det som vi i dag kender som Tivolis Symfoniorkester. Det var også Lumbye som komponerede Champagne galoppen, der er blevet en slags kendingsmelodi for Tivoli.

Hans Christian Lumbye(1810-1874) var den første dirigent for det som vi i dag kender som Tivolis Symfoniorkester. Det var også Lumbye som komponerede Champagne galoppen, der er blevet en slags kendingsmelodi for Tivoli.

På dette tidspunkt var det som om, at de fire musikere havde hypnotiseret hele salen – der var helt, helt stille. Det var sådan en nærmest komatuøs tilstand, hvor man glemte alt det der var uden for koncertsalen. Man glemte alle de andre mennesker i salen og tankerne blev helt stille. Når man er blevet så stille og tom i sjæl og sind, så kan man endelig lytte helt uforstyrret til musikken – og så får musikken en helt særlig glødende kraft og en magisk intensitet. Der opstår en stemning i hele salen, som er både højtidelig og andagtsfuld. Det er derfor levende musik er så vigtigt. Den oplevelse får man aldrig på et anlæg eller på TV – uanset hvor godt anlægget eller fjernsynet er, så kan det bare ikke lade sig gøre.

Da musikken sluttede hørte jeg 4-5 mennesker omkring mig, som spontant udbrød: “Hvor var det smukt” … derefter var der endnu tre eller fire sekunders magisk stilhed, før klapsalverne endelig brød løs.

Hvordan opstår den der tilstand af magi? Hvordan kan de lade sig gøre, at forføre publikum på den måde? Jeg ved det ikke og det er der vist ikke nogen som gør. Men først og fremmest skal man have noget rigtig god musik. Dernæst skal koncerten også bygges op på den helt rigtige måde, så man får trukket publikum ind i musikkens verden. Endelig skal man bruge nogle suveræne musikere, som virkelig formår at lægge alt deres kraft og alt deres energi i musikken. Det er nok det sidste som er det sværeste, men det er ingen tvivl om, at det lykkedes for Copenhagen String Quartet i Tivolis koncertsal. De var fuldstændig fantastiske! Derfor skal de naturligvis have seks stjerner.

Kommende koncerter:

Copenhagen String Quartet består af Eugene Tichindeleanu og John Bak Dinitzen på violin, Bernd Rinne på Bratsch og Richard Krug på cello. Eugene Tichindeleanu er 1. koncertmester i Odense Symfoniorkester og de tre andre er alle sammen ansat i Copenhagen Phil og Tivolis Symfoniorkester.

I løbet af sommeren spiller Copenhagen String Quartet alle Beethovens strygekvartetter i Tivolis koncertsal. Dette var den anden af i alt fem koncerter. De resterende koncerter kan man opleve:

Søndag d. 9. august kl. 14,00

Søndag d. 30. august kl. 14,00

Søndag d. 6. september kl. 14,00

6stjerner

Georg Carstensen(1812-1857) grundlagde Tivoli i 1843. Statuen står foran Tivolis koncertsal, hvorfra Carstensen kan skue ud over det store springvand og Plænen.

Georg Carstensen(1812-1857) grundlagde Tivoli i 1843. Statuen står foran Tivolis koncertsal, hvorfra Carstensen kan skue ud over det store springvand og Plænen.